Friday, December 4, 2009

Kawan itu macam?

Kawan ni macam2 ragam kan. Kadang2 kite boleh trime dgn keadaan yg sebegitu. Kadang2 pulak kite tak boleh nk trime langsung keadaan yg sebegitu tadi. Nobody is perfect rite. Kite ni byk sgt pilihan. MAhu yang perfect saje di mate kite. Tapi adekah kite ni perfect di mate org lain? Knape pulak kite ni slalu sangat suke mencari kesalahan org lain tapi kesalahan sendri langsung kite tak pndang?

"Apabile temanmu berubah dan bertukar keadaannye, janganlah engkau meninggalkannye kerana skali die membengkok dan skali die melurus. Manusia tak sunyi daripada kesilapan.."

Mungkin kite ni silap mentafsir keadaan dan salah sangka dengan tindakan yg kawan2 kite lakukan. Tapi, adekah kite slalu mendekatinye untuk mendapatkan kepastian? Kawan yg baek bijak melakukan pertimbangan. Mereka tidak membuat kesimpulan sendiri dan meragui segale tindak tanduk yg kawan kite lakukan. Lalu disusuli pule dgn keretakan persahabatan dan dalam diam2 perhubungan persahabatn itu akan rapuh kemudian hilang. KAwan yg baek sering mendekati kite dikala susah dan senang. Mereka tidak sombong dan kedekut dengan ucapan2 maaf ataupun terime kasih. Walaupun hanye ucapan2 sedemikian sudah mampu untuk melegakan hati sesiape saje bile diperlukan. Bile kite mahukan yg terbaik daripada org lain, kite kenelah lakukan yg terbaik dulu untuk diri kite sendiri. Bile diri dah baik, maka ramai kawan yg akan berdampingn dengan kite dan selesa dengan kite.

Bile ade perasaan cemburu terhadap kawan2 kite atas kebaikan atau kesenangan yg ade pade mereka, mungkin itu tndanye kite masih belum jadi yg terbaik utk diri sendiri mahupun org lain. Maka sentiase lah redha dan terime ape saje keadaan yg ade pade kite sbb kite akan merasa amat2 rugi dan menyesal bile kesenangan yg kite peroleh sekarang ditarik balik dari kite.

ok.


fuh..




orait...Goodnight!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails