Tuesday, March 2, 2010

Cikgu itu aku.heh.

Dulu aku penah jadi cikgu sementara kat sebuah skola rendah kat kampung aku mase aku cuti midsem. Aku ganti makcik aku cuti bersalin. Tak lame pon 2 bulan je. Namun, 2 bulan tu pun aku rase macam nak gile bile digilekan oleh anak-anak murid aku.huh.

Mule-mule tu teruje gak. Aku jadi cikgu? Cane aku nak percaye ni.heh. Muke jek dah macam budak baru lepas spm, body plak macam budak darjah 6. Perangai macam budak tadika....aku cikgu???yerk..

Aku mengajar murid darjah 4 untuk subjek Kemahiran hidup dan Sains. Memang la takdek experience langsung jadi cikgu ni. Tu pun penah jadi cikgu tusyen untuk budak2 area2 kampung aku tu jek. So berbekalkan dengan ilmu biology belajar kat u, aku pun cube meniru gaya ala-ala cikgu disiplin mase aku skola rendah dulu. Muke nak garang. Tapi lutut dah gigel2. heh...

Aku ngajar murid dari kelas yang pandai ke kelas yang kurang pandai. Ajar murid2 kelas pandai2 senang le ckit. Tak payah le nak susah2 terpekik sane sini nak kasi budak duduk diam2. Ajar straight to the point. Terus pandai. Kire nak kate aku terer ngajar la an?hehe..

Bile masuk kelas yang bawah2 tu yang sakit tu. Aku memang lemah skit bile masok kelas yang last2 tu. Rata-rata budak kat situ nakal tak hengat la. Macam $?*^&*. Siyes mase tu aku rase macam fedup nak ngajar dorang. Boleh kate 2 3 orang je yang duduk diam denga aku ngajar. Yang lain tu main kejar-kejar la, main tarik-tarik tudung la. Rase macam nak nanges jek.huhu..Tapi penah je disebabkan aku punye kesabaran dah off limit, aku pun capai pembaris kontot aku patu zas zas....hah, hamik ko. Kene la 2 das kat tangan tu. Tapi budak2 tu ok jek. Siap sengih2 lagi kat aku. hoh...yela, pukul slow mane rase pape..ngee. Takot dow nak sebat kuat2. Kang jadi kes penderaan plak. Masalah..

Namun, moment paling best skali bile dingurat oleh para guru yang prasan hencem di situ. Sebab mase tu pun aku prasan lawa..ececee....memandangkan aku antara cikgu paling mude kat situ, memang tak lepas la dari gosip2 dengan para guru yang masih bujang dan kiut. Terase geli plak an. Tapi macam biase aku belagak cool dan bersahaje. cewah. Bajet hot. hahah..tapi yang klakanye bile dorang suroh budak2 kelas aku jadi utusan. Kirim coklat la, kirim salam la.Sangat blushing ok.

Besides, moment paling best adelah mase hari guru. Even aku cikgu baru, konfem2 la tak dapat hadiah pun kan. Paling kurang pun 2 3 kuntum bunge dan kad hari guru yang tah sape2 tah yang bagi. Murid yang aku tak kenal pun bagi hadiah kat aku..even aku rase klaka tapi kiut ape?

ByTheWay, jujur cakap, jadi cikgu ni best ape. Terase bangge kejap bile dapat mengajar anak murid. Lagi2 best bile dorang paham ape yang diajar dan banyak bertanye soalan bile tak paham. Tapi kalau orang macam aku ni, takdek pengalaman, dan bukan dalam bidang aku, so ilmu nak jadi cikgu tu tak banyak. Yela, baru ngajar 2 bulan jek dah rase nak give up.hee..

Aku rase 2 bulan terase macam setaun gakla. Banyak kali gak kene buli dengan murid2 yang nakal. Cikgu kene buli? ape kes tah. Aku pun terpikir gakla kan, cane la cikgu-cikgu ni seme menghadapi saat-saat macam ni kan. Mesti dorang memang sangat hebat. Tugas dorang ni sangat besar dan mulia. Sebab tu jadi cikgu.heh. So kat sini aku nak cakap, cukup stakat ni je kot experience aku jadi cikgu skola rendah. Kalau ade tawaran tu, maybe aku letak kat list paling bawah skali kot. Tak dapat pun takpe.heh.



Ok tu je kut nak story, nanti ade orang kate blog aku kosong dan takdek pengisian plak an. haha..tapi betol ape. kn kn?

Neway, aku nak salute gak para guru kat luar sane, even ni bukan sempena hari guru, namun aku nak ucap tahniah dan syabas kerana dapat mendidik anak murid sampai berjaye. Tanpe mereka siapelah aku dan anda semue..=)

4 comments:

Mohd Fakhrurazi Jamaludin said...

hahaha.aku pernah nak ngorat cikgu ganti mse dulu tapi dia tak layan.tapi berdasarkan cerita kau,aku dpt agak msti dia bangga.hahaha

Lt. fDanialz said...

aku seorang bakal cekgu, rasa cam seronok lak bila ko cite pengalaman ko dulu... mai la kite same2 jadi cekgu he3



anyways, another entri yang menarik.. bes2 =]

Yanti Husin said...

thanks kawan2 sudi support akunye blog yg tak seberape ni..
terharu aku seh..sobsob..
aku ingtkan aku syok sndri jek..
huhu..

razi: hahah...mmg bangge kau...

danial: thanks sbb suke...hee..

Lt. fDanialz said...

haha suke sangat =]

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails